Leveringspauze Vincent

Kwaliteit en klanttevredenheid staan bij ons hoog in het vaandel en we hebben helaas geconstateerd dat wij dit bij Vincent warmtepompen onvoldoende kunnen waarmaken. Om deze reden zullen wij tot nader order een leveringspauze voor Vincent inlassen. Er zijn meer storingen dan wij wenselijk achten, die met name software- en inverter-gerelateerd zijn.

Update 29 oktober 2024

Graag willen we u op de hoogte brengen van de stand van zaken rondom Vincent. Zoals u zult begrijpen zijn wij achter de schermen enerzijds druk bezig om de gevolgen van de leveringspauze voor u en uw klanten zo goed mogelijk op te lossen. Anderzijds wordt hard gewerkt aan een toestel wat uiteindelijk aan onze kwaliteitsnormen moet voldoen. In april zijn wij begonnen met het leveren van een servicetoestel voor all-electric Vincents die in storing staan. Hieronder vertellen wij u hier graag meer over.

Wat is er niet veranderd sinds de eerste berichtgeving in januari?

We hebben leveringspauze en stellen tot nader order geen Vincents in bedrijf. Ook leveren wij geen nieuwe toestellen. Toestellen (welke versie dan ook) die werken, kunnen gewoon blijven hangen en worden niet vervangen.

Bij Vincents die in storing gaan én die door ons als niet reparabel zijn beoordeeld, raden we aan deze in alternatief verwarmingsbedrijf te zetten; hybride op cv-ketel en all-electric op elektrisch element al dan niet aangevuld met elektrische kachels. Voor deze beide situaties is een compensatie mogelijk. Uw klant kan een aanvraag doen voor compensatie via www.ithodaalderop.nl/compensatievincent.

We werken hard aan het toestel wat uiteindelijk aan onze kwaliteitsnormen moet voldoen. Zodra we hier nieuws over hebben, dan zullen we u uiteraard hierover informeren.

Wat gebeurt er met toestellen in alternatief verwarmingsbedrijf?

Hybride Vincents die in storing staan en die door ons als niet reparabel zijn beoordeeld: blijven tot de komst van het vernieuwde Vincent toestel in alternatief verwarmingsbedrijf staan en de consument komt in aanmerking voor compensatie. Deze toestellen zullen uiteindelijk vervangen worden door het vernieuwde toestel.

We verwachten dit vernieuwde toestel in mei/juni 2025 gereed te hebben en vanaf die maanden ook te kunnen beginnen met het vervangen van de warmtepomp (uitsluitend dus die warmtepompen die door ons als niet reparabel zijn beoordeeld). Om de installateur niet te belasten, zal een monteur van Itho Daalderop of een van onze installatiepartners de warmtepomp komen vervangen. Naar verwachting zullen we rond de zomer 2025 die uitwisseling afgerond hebben.

De consument hoeft voor het maken van de vervangingsafspraak niets te doen, wij nemen vanzelf te zijner tijd contact op. Aan de vervanging zijn voor de consument geen kosten verbonden. 

Onze monteur zal zorgen dat er op de datum van plaatsing een nieuwe garantietermijn in gaat, ook hier hoeft de consument zelf niets voor te doen. De nieuwe garantietermijn is in totaal 5 jaar, namelijk 2 jaar fabrieksgarantie (inclusief voorrijdkosten, arbeid, onderdelen) en 3 jaar verlengde garantie op onderdelen.

Totdat wij een nieuwe warmtepomp komen plaatsen, blijft de huidige warmtepomp uit (in alternatief verwarmingsbedrijf) staan (wel graag de stekker in het stopcontact laten om tijdens de winter vorstproblemen te voorkomen).

All-electric Vincents die in storing staan en door ons als niet reparabel zijn beoordeeld: blijven tot nader order op alternatief verwarmingsbedrijf staan en de consument komt in aanmerking voor compensatie. 

In april 2024 wordt het servicetoestel leverbaar en in de maanden daarna zullen gefaseerd en uitsluitend all-electric toestellen die in alternatief verwarmingsbedrijf staan (en dus door ons als niet reparabel zijn beoordeeld), vervangen gaan worden voor dit servicetoestel. De kosten voor zowel het leveren van het toestel als de plaatsing zullen wij voor onze rekening nemen. 

Onze monteur zal zorgen dat er op de datum van plaatsing van het servicetoestel een nieuwe garantietermijn in gaat, ook hier hoeft de consument zelf niets voor te doen. De nieuwe garantietermijn is in totaal 5 jaar, namelijk 2 jaar fabrieksgarantie (inclusief voorrijdkosten, arbeid, onderdelen) en 3 jaar verlengde garantie op onderdelen.

Wat is te zeggen over het servicetoestel?

Het servicetoestel zal alleen ingezet worden als de warmtepomp door ons al niet reparabel is beoordeeld.  

De eerste toestellen worden vanaf april 2024 geleverd. Onze Service zal samen met sales management bepalen wat de planning is om all-electric Vincents die in storing staan, te gaan vervangen. Wanneer u geen tijd heeft om Vincent te vervangen, dan kunnen wij deze werkzaamheden voor u uitvoeren. Uiteraard krijgt u wanneer u zelf Vincent vervangt de kosten hiervoor vergoed. Als u er in overleg met ons voor kiest dat wij de vervanging doen, dan zullen we een afspraak met de bewoner of bouwer voor vervanging inplannen. De kosten voor zowel het leveren van het toestel als de eventuele plaatsing zullen wij voor onze rekening nemen.

De verbeteringen ten opzichte van huidige Vincents zijn de inverter met de bijbehorende software aanpassingen. Hierdoor verwachten we dat het aantal storingen sterk zal verminderen.

Mocht er bij het Vincent servicetoestel alsnog een storing optreden, dan is deze storing normaliter te herstellen door een reset via het Vincent display uit te voeren. Blijft deze storing zich meermaals herhalen, dan kan contact opgenomen worden met onze Serviceafdeling. Om u en uw klanten te ondersteunen en te ontzorgen zal onze Service op het Vincent servicetoestel gedurende de eerste 2 jaar eerstelijnsservice verlenen.

Onze monteur zal zorgen dat er op de datum van plaatsing van het servicetoestel een nieuwe garantietermijn in gaat, ook hier hoeft de consument zelf niets voor te doen. De nieuwe garantietermijn is in totaal 5 jaar, namelijk 2 jaar fabrieksgarantie (inclusief voorrijdkosten, arbeid, onderdelen) en 3 jaar verlengde garantie op onderdelen.

Meer informatie

We gaan onze uiterste best doen om samen met u een passende oplossing te vinden.

Zakelijke relaties

Voor uitgebrachte adviezen/bestekken, lopende of komende orders/projecten, verzoeken wij u om contact op te nemen met uw accountmanager (raadpleeg onze regiokaart).

Storingen aan Vincents kunnen via de reguliere weg gemeld worden bij onze service-afdeling.

Consumenten

  • Als er een storing is aan uw Vincent warmtepomp, zal onze monteur proberen de storing te verhelpen. Mail hiervoor naar idsupport@ithodaalderop.nl bij acute koudeklacht tijdelijk op te lossen, zie hiervoor onze instructie.
  • Als de storing niet verholpen kan worden, dan zullen wij de warmtepomp uitschakelen. Vervanging van uw (versie van de) Vincent warmtepomp is niet mogelijk, omdat deze voorlopig niet leverbaar zijn. Zie ook hierboven onder 'Wat gebeurt er met toestellen in alternatief verwarmingsbedrijf?'.
  • Afhankelijk van de situatie zullen wij op termijn uw Vincent warmtepomp repareren of vervangen. De kosten voor de reparatie of het toestel en het installeren nemen wij voor onze rekening. U krijgt hier automatisch bericht over, maar houd er rekening mee dat dit enige tijd kan duren. Zie ook hierboven onder 'Wat gebeurt er met toestellen in alternatief verwarmingsbedrijf?'.
  • Zonder warmtepomp gaat u mogelijk meer gas/elektriciteit verbruiken. Om u tegemoet te komen, kunt u* aanspraak maken op een vaste compensatieregeling zolang u niet over een warmtepomp beschikt. Deze vaste compensatieregeling is bedoeld voor zowel de gemiste besparing als voor de door u ervaren overlast. Uiteraard stopt deze compensatie zodra uw Vincent warmtepomp het weer doet. U kunt hier een aanvraag voor compensatie doen.

* als de warmtepomp uw eigendom is, dan ontvangt u het geld op uw eigen bankrekening. Als u de woning huurt, dan zullen wij in principe de compensatie aan u overmaken, tenzij uw verhuurder anders beslist.